Sunday, 10 August 2008

Oppskrift på fotografvotter :)


Etter forespørsel på Ravelry, har eg skrive ned mønsteret:

Du treng:
5 strømpepinner, 3,5 eller 4 mm
Garn på tjukkelse med Rubin/Trysilgarn/Falk, ca 100 gram
Evt. sikkerhetsnål til å sette av tommelmasker på(eller du kan bruke ein liten rest med garn)
Nål til å feste trådane

1. Legg opp 40 masker. Strikk 20 omg med 2 rett, 2 vrang
2. Strikk 20 omg glattstrikk(kun rette masker)
3. Strikk 21 masker, sett av 8 masker til tommel, og strikk omg ut
4. Strikk rett heile omg, men legg opp 8 nye masker over dei du felte på forrige omg
5. Strikk 7 omg til med glattstrikk
6. Strikk 22 masker rett, 1 vrang, 1 rett, 1 vr, 1 r, 1vr, 1r, 1vr, 11 rett. Strikk to omg til på samme måten
7. Lag hull til pekefinger: strikk 22 masker rett, fell av 7 masker, strikk rett omg ut. På neste omg legges det opp 7 nye masker over dei som er felt av
8. Strikk 22 masker rett, 1 vrang, 1 rett, 1 vr, 1 r, 1vr, 1r, 1vr, 11 rett. Strikk to omg til på samme måten
9. Strikk glattstrikk til du har 30 omg frå tommelhullet
10. Fell av slik: Strikk 1 rett, 2 rett sammen, rett pinnen ut. Strikk til tre masker att på pinne nr 2, 2 vridd rett sammen, 1 rett. Tredje og fjerde pinner strikkes som første og andre. Når 2 masker att på kvar pinne, trekker ein tråden gjennom alle maskene og trekk gått til før ein fester tråden. Dersom "flat" tupp, slik som eg har strikka, stopper ein når ein har 3 masker att på kvar pinne og masker vottane saman i toppen(eller strikker dei saman frå vranga)..

Venstre vott: Strikk denne votten lik, men speilvend den og utelat hullet til peikefingeren

Tommel: Plukk opp 8 masker bak tommelen og fordel desse på to pinner. Gjer det same med dei 8 som vart sett av frampå tommelen. Strikk rett opp i glattstrikk til tommelen er lang nok (18 omg skulle halde til damevotter). Prøv på undervegs. Fell av ved å strikke saman dei to første maskene på kvar pinne, til det er berre 2 masker att på pinnane. Trekk trådane gjennom og fest godt.

Eit lite tips heilt på tampen: det kan vere lurt å hekle ein omg med fastmasker rundt hullet til peikefingeren. Ser for meg at hullet kan bli litt slaskete/stort etter at vottane er tatt i bruk, så det valgte eg å gjere. Hugs å teste undervegs mens du heklar at fingeren faktisk fortsatt får plass i hullet ;)

Om de finn feil eller noko som er uklart, så er det berre å spørre :)

English pattern can be found here: www.knittingandsomemore.blogspot.com

26 comments:

Hilde C. said...

Så kjekt at du deler oppskriften med oss, takk skal du ha :-)

Hobbygåsa said...

Stilig, tusen takk! Jeg håper på nytt fotoapparat i gebursdagspresang, da skal jeg bli skikkelig aktiv på fotograferingsfronten (tror jeg)og da er jo disse bare et must å lage. Får ta frem Lett Lopi garnet så de blir skikkelig varme... Ha en fortsatt fin søndag, og jeg glemte å si god tur når vi pratet sist!

Petunia said...

Smarte disse her. Kan sikkert trenge dem hvis en skal på fotosafari ihøst/ vinter:)

Eva Anette said...

Tusen takk for at du deler oppskriften - geniale votter!

Så må jeg bare si at jeg digger veskene du hekler, kanskje du skulle ha laget en hekle-/strikkebok...det synes i hvert fall jeg :-)

Ha en fortsatt fin søndagskveld og en super ukestart!

Unsepus said...

Så smarte votter! Kjekt at du legger ut oppskriften, det er ikke alltid det er så lurt at man prøver seg på "gefühlen" ;-) Nå fikk jeg veldig lyst til å lage slike votter til en veldig fotograferende venninne som bor på Island og kommer på besøk på lørdag. Rekker jeg det til da, tro...?

Er det best med superwash eller ikke-superwash til votter?

nabbmo said...

Tusen takk for oppskrift Bea!
Jeg har allerede kjøpt garn til disse! ;)

Heidelweiss said...

Wow, I haven't visited for awhile. Great knits. As always, wonderful photos.

Frk.Badegakk said...

Du har fått hyggeligheter i bloggen min!;D

Anonymous said...

Man vet ikke hva man savner før man ser det-disse vottene er rett og slett geniale.Siw

MirreVirre said...

Geniale votter, spørs om ikke jeg skal lage et par sånne etterhvert!
du har forresten fått en liten oppmerksomhet i bloggen min!

chocolatehead said...

Smarte votter :)

Du har jammen laget mye fint siden sist jeg var innom :) (har vært akutt blogglei jeg..)

Håper du får en fin kveld :)

Petunia said...

Har noe til deg på bloggen min i dag!

Bea said...

Tusen takk for alle hyggelige kommentarer! Skal gjere noko med dei nominasjonane når eg kjem heimatt til helga :D

Heidelweiss: Thank you! :)

Monai said...

Tusen takk for at du er så snill å dele oppskriften med oss.

Anette :) said...

Stilige votter;) Fint du legger ut en så grei votteoppskrift, tenkte bare si at jeg prøver å strikke votter for første gang og at jeg prøver din oppskrift :)

Frida,s side said...

hei
disse står en nå på hode i garnkassa for å finne garn til , butikken åpner ikke før i morgen...jeg fikk camerea til jul, ut å ta bilder og magedans...09 morson..pluss strikking...
takk;O)

Merethe said...

Disse var tøffe. Skal ut å kjøpe garn i morgen. Vottene skal bli presang til min fotoglade tante. Kanskje strikker jeg et par til meg selv til påske!

Bea said...

Takker nok ein gong for hyggelige kommentarar! Morsomt at så mange liker vottane :D

Lykke til med strikkinga!

Bodil said...

Takkar så mykje for at du deler oppskrifta! Genial ide. Dette blir nok ein julegaveide til nokon som er glad i å fotografera. Ha ei fin helg :)

geri said...

Very clever idea!

Anonymous said...

Fantastiske votter! Finnes de i herrestørrelse? Noen som har forslag til hvordan oppskriften kan utvides til herre-votter?? Har en misunnelig ektemann hjemme...

Beate said...

Endelig har jeg fått strikket fotografvottene dine. Tusen takk for flott oppskrift! :)

Bebiane said...

Det var da bare en god ide. Tak for opskriften, jeg ved lige hvem der skal have et link til dig :-)

Anonymous said...

Takk for oppskriften,har endelig strikka et par.Marit :-)

Ruth said...

Takk for oppskrift! Skal strikke desse no, -til kjærasten som snart skal på jakt. Han ynskte seg vottar som han kunne skyte med, og da eg søkte på jaktvottar fann eg desse. =)

Eli Kristin said...

Hehe, så på en oversikt at dette innlegget ditt er skikkelig hot akkurat nå! :D Stilig det!

Supre votter og supre til bruk både til høst og vinter ;) Mine har vært flittig i bruk.