Wednesday, 8 August 2007

Oppskrift på oldemorsrute a la Bea...

Har endeleg somla meg til å ta eit bilde, og skrive ned oppskrifta.. :) Les gjennom heile oppskrifta før du begynner! Fargane kan ein sjølvsagt bytte når ein vil, og ein kan legge til fleire omganger dersom ein vil ha ei større rute... :)


Begynn med 5 lm. Samle til ring.
1. omg: Hekle 2 lm(teller som første stm) og deretter 11 stm i ringen (12 stm tilsammen). Fest med kjm. i den øverste av dei to første lm.
2. omg: Hekle 3 lm, 1 fm i første stm,* 3 lm, 1 fm i neste stm* Fortsett rundt fra *-* (12 små lmbuer tilsammen). Fest med kjm i 1. fm på omg.
3. omg: Hekle 1 kjm om første lmbue fra forrige omg. Lag *1 stm-gruppe(sjå nederst!), 3 lm* omg ut. Fest som ved 1. omg.

Fargebyte:
4. omg: Lag 2 lm og 3 stm om ei lmbue, *4 stm om neste lmbue* omg ut. Fest som ved 1. omg.

Fargebyte:
5. omg: Fest med 1 fm(rett over "kronbladet" på blomsten). Hekle 4 lm, 1 fm(dette blir 1 lmbue). Lag 3 slike lmbuer, deretter lager du hjørne: 4 lm, 1 fm i samme m som forrige fm, fortsett slik med 3 lmbuer mellom hvert hjørne. Fest med kjm i den første fm.
6. omg: Hekle 2 lm+3 stm i første lmbue, 4 stm i neste lmbue, osv. Når du kjem til hjørnet hekler du 3 doble stm, 3 lm, 3 doble stm. Fortsett med 4 stm i neste lmbue.. Gjenta omg ut, og fest som ved 1. omg.

Stm-gruppe: Hekle 1 stm uten å trekke tråden gjennom siste gangen, lag 2 stm til på samme måten. Når du har 3 uferdige stm på nåla, trekker du tråden gjennom alle løkkene på heklenåla på ein gong. Du har nå fått 3 stm som går sammen som ein spiss på toppen!! (Første stm-gruppe består av 2 lm og 2 stm, men du gjer akkurat det samme..)

Lykke til! Tar gjerne i mot forslag til namn på ruta(og korreksjonar på oppskrifta dersom noko er feil!) ;)

I finally wrote down the pattern for my granny square.. :)

Ch 5; join with a sl to the first ch to form a ring
Round 1: ch 2 to make the first treble, work 11 more tr in the ring; join with a sl to the top of the beginning. (12 tr).
Round 2: ch 3, 1 dc in the next tr, *3 ch, 1 dc in the next tr*; join with a sl in the first dc(12 small loops)
Round 3: 1 sl around the first loop, make a group of 3 trebles(to make a pointy group, don't finish each treble before you have made all three of them(does this even make a sense?)), make 3 ch between each group; join like 1. round..

Change colour
Round 4: ch 2 and 3 tr around any loop, keep making 4 tr around every loop (12 loops); join like 1. round

Change colour
Round 5: Look at the picture! Make 1 dc, ch 4, 1 dc.. make 2 more loops. After 3 loops you do the corner; by ch 4, 1 dc in the same tr as the last dc. 3 more loops, a second corner.. join with a sl in the first dc
Round 6: ch 2, 3 tr in the first loop, 4 tr in each loop all the way around.. In each corner: 3 dtr, ch3, 3 dtr; join like the 1. round.

Make sure you look at the picture as you go along. I've never written an english(american?) crochet pattern before..! It's a mess.. I know, still hope you can figure it out.. ;) Let me know if there's any changes that should be done to the pattern.. Good Luck!

27 comments:

Frk.Badegakk said...

Jeg kom til tredje omgangen, mens å begynte jeg å knote med disse stm gruppene. Skjønner ikke helt hva du mente. Hvordan får man til denne spissen? Mulig dette er gammelt nytt for drevne heklere, men så er ikke jeg så veldig dreven heller da... =/
Hjelpe meg å komme videre?

Dolci said...

Disse rutene skal jeg prøve meg på, kan bli lekkert teppe ut av noe slikt :-)
Nå prøvde jeg meg også da på fri heklings teppet ditt, med ymse resultat, bilde kommer i bloggen senere ;-)
Får vel bare si det slik at øvelse gjør mester *ler*

Bea said...

Når du lager stavmasker så lager du *to kast på nåla, stikker nåla ned i maska under og henter tråden.. du har no 4 løkker rundt nåla(stemmer ikkje det?).. Du henter tråden på nytt og drar gjennom to løkker(to løkker tilbake på nåla!) *

Vanligvis ville du no ha henta tråden og dratt den gjennom dei to siste maskene òg, men det skal du IKKJE.. Du lager i stedet ei stm til, på samme måte som over(frå * til *), og det samme enda ein gong!

Du har no laga 3 stm der du ikkje har dratt gjennom den siste gangen(altså skal du ha 6 løkker på nåla). Du henter no tråden, og drar den gjennom alle 6 løkkene, og dermed skal det no vere ein spiss...

eh... det er sikkert ein lettare måte å forklare det her på.. men eg har ingen heklebøker her akkurat no.. sei i frå om du fortsatt har problem.. ok? ;D

turvid said...

Veldig søt rute. Jeg har ikke sett på oppskriften, men en stav er vel ett kast på nåla, dobbel stav er to?

Bea said...

oj... eh.. du har visst heilt rett Turvid.. det er visst litt lurt å ete middag FØR ein hive seg i kast med hekleoppskrifter...

Det blir då: *eit kast på nåla, stikker nåla ned i maska under og henter tråden.. du har no 3 løkker på nåla.. Du henter tråden på nytt og drar gjennom(2 løkker att på nåla)*

Vanlegvis ville du no ha henta tråden og dratt den gjennom dei to siste løkkene òg, men det skal du IKKJE.. Du lager i staden ei stm til, osv.. sjå den andre kommentaren min..

Uff.. det går visst heilt rundt i dag.. skal sjekke sjølve oppskrifta òg, mulig der òg er feil.. :/

Bea said...

neida, sjølve oppskrifta er rett, der har eg ikkje sagt noko om kast.. *ler*

stakkars Frk. Badegakk.. håper du ikkje blir for frustrert!!

blåggdama said...

Åh, tusen takk, Bea, for oppskriften, flott at du deler.
Til pinnene, alle mann :)

Frk.Badegakk said...

Nå har jeg fått det til. Tror jeg...=P
Og jeg skjønte at du mente kun ett kast på nåla, faktisk;)
Er ferdig med selve lappen, men "bygger den ut" til 20 cm, sånn at den kan være med i lappeteppealongen på HF. Skal ta bilde av den etterpå, men må vente litt for jeg fikk så skallebank sånn plutselig.

P.S: Ikke forvent deg verdens vakreste lapp da. Bær over med meg...;)

Hilde C. said...

Så vakkker den lappen er - takk for at du deler oppskriften med oss :-)

Petunia said...

Innom for å høre hvordan det går med deg???
får du godt stell???
Takk for oppskriften:-)
Denne må vi prøve.....

Bea said...

Takk for hyggelige kommentarer! Og en stor takk til Turvid som retta meg.. hadde nok ikkje oppdaga det sjølv.. :)

Frk. Badegakk: håper det ikkje var oppskrifta og lappen som ga deg skallebank ;) Gleder meg til å sjå resultatet!!

Petunia: joda, får godt stell(middag etter fritt valg, og greier) :D Takk for omtanken!

Frk.Badegakk said...

Da har jeg lagt ut bilde av mitt forsøk. Men den er som sagt bygd ut for å passe til lappeteppealongen=)

Jeg tror ikke det var du og oppskrifta di som gav meg skallebank Bea;)

Hobbygåsa said...

Så nydelig rute, denne oppskriften skal jeg spare på ja! Håper det går bra med deg og de nye vennene dine!

Supernøtt said...

Blomst og firkant i ett, lekkert! Gleder meg til å prøve oppskriften. Skal si du virkelig setter oss i sving :-D

Sandra said...

dette er den fineste *oldemorruten* jeg har sett! Så nå skal det hekles pledd =) takk for at du deler oppskriften med oss =)

Bea said...

Så kjekt at du liker den Sandra! Eg har i seinare tid prøvd å hekle den med forskjellige garntyper.. Det er mulig du må justere litt her og der for å få den meir "firkanta".. Gi beskjed om det er noko, så skal eg prøve å hjelpe!!

Lykke til! :)

Marit said...

Dette var en fin rute. Må nok prøve denne. Fin variasjon til de vanlige rutene.

Anonymous said...

Prøvehekler denne nå. Du bør skrive hvor fastmasken skal hen i denne setningen:" Hekle 4 lm, 1 fm(dette blir 1 lmbue". Skriv f.eks. at man må hoppe over stavmaskegruppen, eller de 4 stavmaskene fra forrige omg, og lage fm over neste kronblad.

Jeg måtte studere bildet for å vite hva du mente.

Anonymous said...

Thank you so much for sharing this. I copied this pattern ages ago and I hope one day to make a nice afghan with it.

Thanks! I love this pattern.

Viktoria said...

Heisann! veldig fin oldemorsrute du har laget der :) Jeg har laget én rute, men jeg tror den ble litt løs for hullene ble så store, den ble liksom ikke så tight. Lurer på hvilket garn og nål du bruker... og en ting til...hvis du klikker deg inn på denne adressen: http://www.hekleguri.com/26231638... er det slik man lager fastmasker?

Bea said...

Hei Viktoria! Sjølv syntes eg ruta på bildet vart for tight, og at den godt kunne vere litt lausare hekla.. men, det er sikkert smak og behag :)

Garnet er Vestlandsgarn frå Europris, men heklenåla er eg jammen ikkje sikker på.. Veit eg hekla den seinare med lammeull frå Rauma, og då hekla eg den litt lausare..

Om ruta di er firkanta og fin, så hadde eg latt den vere som den er, hvis du ønsker å få den fastare, så er det mest sannsynleg berre å bruke ein størrelse eller to mindre heklenål enn den du bruker no :)

Lykke til!

Anne said...

Endelig fikk jeg til oldemorsruter :D Tok et shifty forsøk og en någet skjeiv lapp før jeg fikk til min første - nå skal jeg bli kvitt litt restegarn :p

God jul!

Birgitte said...

Hei! Takk for oppskrift på kjempefin oldemorsrute:)!!! Jeg har heklet et lite teppe med slike ruter nå:)

Anonymous said...

Tusen takk for oppksriften! Med din hjelp har jeg nå snekra sammen et søtt, lite teppe til den nyfødte jenta til veninna mi! <3

Eline said...

Heihei! Da har jeg laget over 50 ruter i ditt mønster. Nå sliter jeg med å hekle de sammen (altså montere), forslag til hvordan jeg kan gjøre det også??

Eline said...

Hei! Og takk for veiledning til hvordan jeg skulle montere teppet mitt! Det er da altså ferdig, og venter bare på at lillegutt skal bli født. Du kan se det her:

http://elinehelle.blogg.no/1321204036_babyteppe__fenitoo.html

Anonymous said...

I managed to make the granny. Sometimes it was a bit puzzling, but I've seen far worse patterns. Thanks!
Ony did not expect it to become so big. Probably because of the size of my hook and yarn. But it came out cool!

Greetings from Holland,

Ineke